Kaj je namen usmerjanja otrok s posebnimi potrebami?
Usmerjanje je namenjeno otrokom s posebnimi potrebami, ki za uspešno vključevanje v proces vzgoje in izobraževanja potrebujejo ustrezne programe vzgoje in izobraževanja ter zagotovitev različnih načinov in oblik pomoči.
Otroci s posebnimi potrebami so otroci z motnjo v duševnem razvoju, slepi in slabovidni oziroma otroci z okvaro vidne funkcije, gluhi in naglušni otroci, otroci z govorno-jezikovnimi motnjami, gibalno ovirani otroci, dolgotrajno bolni otroci, otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, otroci z avtističnimi motnjami ter otroci s čustvenimi in vedenjskimi motnjami. Z odločbo o usmeritvi se vključujejo v zanje najprimernejši program in pri tem dobijo tudi drugo ustrezno pomoč.
Potek postopka usmerjanja za dijake s posebnimi potrebami
- Starši ali polnoletni dijak odda Vlogo za začetek postopka usmerjanja na Zavod za šolstvo (obrazec: Zahteva za začetek postopka usmerjanja), lahko pa jo izpolnijo v šolski svetovalni službi.
- Šola napiše Poročilo o otroku (obrazec: Poročilo o otroku).
- Oba obrazca se pošlje na naslov pristojnega Zavoda RSZS: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, Območna enota Koper (za Zdenko Kolbe), Cankarjeva 5, 6000 Koper.
- Zavod za šolstvo posreduje podatke pristojni Komisiji za usmerjanje.
- Komisija se sestane s starši in otrokom ter izda Strokovno mnenje. To pošlje staršem in Zavodu za šolstvo.
- Na podlagi strokovnega mnenja komisije in ostalih listin pristojna enota izda Odločbo o usmeritvi, ki jo prejmejo straši in šola. V odločbi se določi:
- program vzgoje in izobraževanja, v katerega se otrok usmerja,
- vrsto in stopnjo primanjkljaja, ovire oziroma motnje,
- šolo, v katero se otrok usmeri,
- datum vključitve v šolo,
- rok za preverjanje ustreznosti usmeritve, ki ne sme biti daljši od treh let,
- obseg in vrsto izvajanja dodatne strokovne pomoči,
- pripomočke, ki so potrebni za vključitev otroka v program,
- občasnega ali stalnega spremljevalca za fizično pomoč gibalno oviranemu otroku,
- morebitno zmanjšanje števila otrok v oddelku glede na predpisane normative,
- morebitne pravice, ki izhajajo iz 15. člena Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami.
- Ravnatelj šole določi strokovno skupino, ki pripravi individualiziran program za dijaka. Program mora biti pripravljen v enem mesecu po prejemu odločbe. Strokovno skupino sestavljajo:
svetovalna delavka za koordinacijo otrok s posebnimi potrebami,
- razrednik,
- učitelji, ki izvajajo dodatno strokovno pomoč,
- morebitni zunanji sodelavci,
- po potrebi je sklican razredni učiteljski zbor,
- starši dijaka.
- Delo z dijaki na šoli zajema:
- evidentiranje dijakov s posebnimi potrebami,
- razgovore z dijaki in starši,
- sodelovanje v strokovnih skupinah za pripravo in spremljanje individualiziranega programa dela za vse dijake s posebnimi potrebami na šoli,
- sodelovanje s komisijami za usmerjanje,
- pisanje individualiziranih programov,
- koordinacijo in vodenje sestankov strokovnih skupin,
- informiranje učiteljev,
- sodelovanje s starši,
- individualno delo z dijaki s posebnimi potrebami,
- nudenje dodatne strokovne pomoči dijakom,
- evalvacijo dela z dijaki in
- drugo delo, povezano z dijaki s posebnimi potrebami.
- Vse morebitne spremembe se sporoči na Zavod za šolstvo (izpis, sprememba programa, dokončanje šolanja). Več podatkov in ustrezne obrazcese dobi na spletni strani Zavoda za šolstvo pod rubriko »Usmerjanje otrok s posebnimi potrebami«.
Zakonske podlage usmerjanja otrok s posebnimi potrebami